Hjärnan mår bra av fysisk aktivitet

Att träning är bra, det vet de allra flesta. Man kan på det sättet få en stark kropp och orka mer. Men det är även mycket bra att göra, för din hjärnas skull! Det har skett flera studier kring justr detta. En av dessa studier gjordes av Karolinska Institutet. Hjärnan påverkas en hel del av fysisk träning. Det som sker, enligt vad studien sa är att träning gör att nya celler bildas i hippocampus. I detta område så kan depression ställa till det och påverkas av det. 

Fysisk träning ger också minskade nivåer av kortisol, som är ett stresshormon samt att det ger ökade nivåer av serotonin, noradrenalin, dopamin och endorfin.

Så det är som så att träning, det påverkar oss även mentalt. Det gör att vi mår bra både fysiskt och psykiskt så väl som det förbättrar vårt minne, inlärningsförmåga, omdöme och så vidare.

Fysisk träning hjälper hjärnan

Fysisk tränin ger oss ett bättre minne och en bättre inlärningsförmåga. Det beror på att man får nya celler i gyrus dentatus, som är en del av området hippocampus. Dessutom så hjälper det oss att fokusera bättre, samt ger oss en bättre simultanförmåga om vi tränar. Det beror på att när vi tränar så utsöndras hormonet noradrenalin. Detta hormon ökar vår uppmärksamhet. 

Vid fysisk träning så får vi även lättare att fatta beslut. Det gör även att vi får ett bättre omdöme. Det beror på att träning gör så att kopplingarna mellan hjärnans områden prefrontala kortex (omdömescentra) och amygdala (känslocentra) blir stärkta.

Träning gör oss även mer kreativa samt att fysisk träning även motverka demens så väl somn det bromsar in åldrandet.

Viktigt med hjärngympa också

Att hålla igång hjärnan mentalt är även det viktigt. Flera studier har visat att intellektuell stimulans håller våra hjärnor i trim på äldre dar. Det finns en massa olika saker att göra, som att spela poker, som är ett spel som kräver strategi. Ett bra casino för det hittar du på https://www.casinovinnaren.com/. Andra sätt att hålla igång hjärnan på är att läsa minst en bok per månad, ha en tv-fri kväll, lösa korsord, lösa sudoku och andra pussel och knep och knåp.

Sedan finns de täven andra sätt att hjärngympa, så som att läsa tidningen, gå på museum, lyssna på musik, simma och mycket mer.

Det finns även appar som kommer med löften om att de ska fungera som bra hjärnträning och bland annat förbättra minnet och öka koncentrations- och problemlösningsförmågan. Om de funkar får du ta reda på själv. Här är några av de mest populära apparna för hjärngympa:

  • Lumosity. Tester av minnes- och uppmärksamhetsfunktioner.
  • Elevate. En mängd övningar där man bland annat tränar upp fokus, minne, matematik, precision och problemförståelse.
  • Peak – Brain Training. Ett 20-tal spel som ska träna problemlösning, fokusering, inlärning och minne.

En annan sak som kan hjälpa hjärnan med det mentala är att ha en sund kost. Att äta medelhavskost, det vill säga mycket frukt, grönsaker, nötter och olivolja, kan enligt en studie ge goda effekter på de mentala färdigheterna, oavsett ålder. 

8 okt 2020