Kropp & Hälsa

 

Det finns många olika saker som påverkar hur man mår, både fysiskt och psykiskt. Hälsan kan påverkas av den sociala samvaron, av ekonomin, av hur mycket man aktiverar sig, vad man äter och så vidare. 

Hälsan styrs en hel del av hur vi äter, hur vi tränar och hur vi sköter om våra kroppar. Men sedan har vi även den mentala hälsan. Om man mår dåligt mentalt så kan det även påverka den  fysiska hälsan. Som ett exempel så om man stressar mycket under en längre period, så kommer det att öka kroppens produktion av ämnet kortisol som i sin tur kan leda till hjärtproblem eller viktökning. Forskning görs hela tiden på hur den mentala hälsan påverkar den fysiska och tvärtom. 

Det går inte att ha en och samma plan för alla för att de ska må bättre, men det finns små hjälpmedel på vägen att testa. Många faktorer spelar in. Mår du bra kroppsligt kan du ändå må dåligt psykiskt. I denna bloggen talar vi om hälsa, på flera olika sätt. Vad du kan göra för att må bra, i kroppen, själen och hjärnan!

Viktigt med återhämtning

25 nov 2020

Något som är viktigt för vår hälsa, det är återhämtning. Dels efter träning, dels om man jobbar mycket. Återhämtning är ett sätt för våra kroppar att kunna slappna av, vila, bygga upp sig igen. 

Ofta har man 4 veckors semester under ett år man jobbar. Se till att låta dig själv få vila upp dig under denna tid. Många väljer att göra en massa saker under sin semester. Man vill "passa på". Men då hinner vare sig din kropp eller hjärna att slappna av. Självklart ska du inte ligga på rygg och göra ingenting under fyra veckors tid, men tillåt dig att göra det ofta än till vardags.

Återhämtning efter träning

Återhämtning efter träning är även det något som du bör tänka på att göra. Det är för att kroppen ska kunna återställa sig på bra sätt. Särskilt viktigt med återhämtning är det om du tränar tung styrketräning, hård konditionsträning eller genomför långa löprundor som varit slitsamma.

Du kan satsa på en aktiv återhämtning efter träning, det genom att äta dig till ny energi. Du gör det genom att fylla på dina kolhydratdepåer. Du behöver cirka 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Det är även viktigt att fylla på med protein. Du behöver ungefär en fjärdedels gram protein per kilo kroppsvikt.

Du kan även satsa på att ta en massage, få akupunktur, eller återhämta dig genom att utföra lättare träning. 

Om du vill förbättra återhämtningen, se till att dricka mycket vatten, både före, under och efter träningen. Se även till att sova 6-8 timmar per natt samt variera din träningsintensitet. 

Hjärnan mår bra av fysisk aktivitet

8 okt 2020

Att träning är bra, det vet de allra flesta. Man kan på det sättet få en stark kropp och orka mer. Men det är även mycket bra att göra, för din hjärnas skull! Det har skett flera studier kring justr detta. En av dessa studier gjordes av Karolinska Institutet. Hjärnan påverkas en hel del av fysisk träning. Det som sker, enligt vad studien sa är att träning gör att nya celler bildas i hippocampus. I detta område så kan depression ställa till det och påverkas av det. 

Fysisk träning ger också minskade nivåer av kortisol, som är ett stresshormon samt att det ger ökade nivåer av serotonin, noradrenalin, dopamin och endorfin.

Så det är som så att träning, det påverkar oss även mentalt. Det gör att vi mår bra både fysiskt och psykiskt så väl som det förbättrar vårt minne, inlärningsförmåga, omdöme och så vidare.

Fysisk träning hjälper hjärnan

Fysisk tränin ger oss ett bättre minne och en bättre inlärningsförmåga. Det beror på att man får nya celler i gyrus dentatus, som är en del av området hippocampus. Dessutom så hjälper det oss att fokusera bättre, samt ger oss en bättre simultanförmåga om vi tränar. Det beror på att när vi tränar så utsöndras hormonet noradrenalin. Detta hormon ökar vår uppmärksamhet. 

Vid fysisk träning så får vi även lättare att fatta beslut. Det gör även att vi får ett bättre omdöme. Det beror på att träning gör så att kopplingarna mellan hjärnans områden prefrontala kortex (omdömescentra) och amygdala (känslocentra) blir stärkta.

Träning gör oss även mer kreativa samt att fysisk träning även motverka demens så väl somn det bromsar in åldrandet.

Viktigt med hjärngympa också

Att hålla igång hjärnan mentalt är även det viktigt. Flera studier har visat att intellektuell stimulans håller våra hjärnor i trim på äldre dar. Det finns en massa olika saker att göra, som att spela poker, som är ett spel som kräver strategi. Ett bra casino för det hittar du på https://www.casinovinnaren.com/. Andra sätt att hålla igång hjärnan på är att läsa minst en bok per månad, ha en tv-fri kväll, lösa korsord, lösa sudoku och andra pussel och knep och knåp.

Sedan finns de täven andra sätt att hjärngympa, så som att läsa tidningen, gå på museum, lyssna på musik, simma och mycket mer.

Det finns även appar som kommer med löften om att de ska fungera som bra hjärnträning och bland annat förbättra minnet och öka koncentrations- och problemlösningsförmågan. Om de funkar får du ta reda på själv. Här är några av de mest populära apparna för hjärngympa:

  • Lumosity. Tester av minnes- och uppmärksamhetsfunktioner.
  • Elevate. En mängd övningar där man bland annat tränar upp fokus, minne, matematik, precision och problemförståelse.
  • Peak – Brain Training. Ett 20-tal spel som ska träna problemlösning, fokusering, inlärning och minne.

En annan sak som kan hjälpa hjärnan med det mentala är att ha en sund kost. Att äta medelhavskost, det vill säga mycket frukt, grönsaker, nötter och olivolja, kan enligt en studie ge goda effekter på de mentala färdigheterna, oavsett ålder. 

Fysisk och psykisk hälsa

15 sep 2020

Många gånger hör vår fysiska hälsa samman med vår psykiska hälsa. Definitionen av begreppet hälsa är inte så enkelt. Man kan säga att hälsa omfattar det fysiska välbefinnandet men även det psykiska och det sociala välbefinnandet.

WHO (Världshälsoorganisationen) har en definition på hälsa enligt citat: ”Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och ej blott frånvaro från sjukdom och handikapp”.

För att må bra är det bra att träna regelbundet, men även se till att få tillräckligt med vila. För att ha en bra hälsa så är det bra att du rör på dig regelbundet, men även att du äter bra och att du ser till så att du har en bra social tillvaro med relationer som känns trygga och kärleksfulla.

Den fysiska hälsan är enkel att få ordning på och du kan själv påverka det i hög grad. Det bara genom att börja röra på dig. 

Det är inte lika enkelt att påverka den psykiska hälsan eftersom att det handlar om hur vi mår känslomässigt.

Självklart går det påverka saker som var du bor, hur du sover, fysiska aktivteter med mera. Men den psykiska hälsan påverkas av olika saker, en del av dem kanske är svåra att göra något åt. Ofta så påverkas den psykiska hälsan av arbete, fritid, relationer, stress, samlevnad, matvanor och om du nyttjar tobak, alkohol eller droger. Sjukdom kan även det påverka hur du mår psykiskt.

Det sociala är även det en stor påverkan på det psykiska. För att du ska må bra, så är det ofta så att du behöver få bekräftelse, gemenskap och att du känner av sammanhang med andra. 

Att ha en god hälsa

20 aug 2020

Att ha en god hälsa betyder att vara frisk och att må bra. Hälsan påverkas en hel del av vad du äter så väl som det påverkas av sömn, rökning, alkohol och droger. Dessutom påverkas hälsan av hur du trivs med dig själv, de människor du har omkring dig och om du tycker ditt liv har en mening.

Samhället som du har omkring dig kan även det påverka din hälsa, det kan ha att göra med hur du bor, vad di jobbar med och så vidare.

Folkhälsa handlar om alla människors hälsa i landet. Rätten till en god hälsa är en mänsklig rättighet. Staten är skyldig att arbeta för att alla människor i samhället får till exempel den vård de behöver. I Sverige arbetar regeringen och olika myndigheter för att människor ska må bra.

Folkhälsomyndigheten är en statlig myndighet som har ett nationellt ansvar för frågor som handlar om folkhälsa. De arbetar för att alla människor i Sverige ska ha en bra hälsa. Folkhälsomyndigheten arbetar särskilt mycket med elva olika områden. De elva områdena är:

Bra matvanor och motion

Vad du äter och dricker har stor betydelse för hur du mår och för din hälsa. Samma sak med att träna. Att äta bra och att röra på sig kan minska risken för många sjukdomar, till exempel hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, cancer och psykiska besvär. 

För att få i dig alla ämnen som kroppen behöver är det viktigt att du äter olika sorters mat.

Livsmedelsverket har flera råd om mat som är bra för hälsan, till exempel:

  • Ät mycket frukt, grönsaker och bär. Välj gärna grova grönsaker som rotfrukter, vitkål, blomkål, broccoli, bönor och lök. Det finns stora hälsovinster med att äta mycket grönsaker, frukt, baljväxter och annan mat från växtriket.
  • Välj fullkornsprodukter när du äter till exempel bröd, flingor, gryn, pasta och ris.
  • Ät fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan. Variera mellan feta och magra sorter och välj miljömärkt.
  • Välj nyttiga oljor i matlagningen, exempelvis rapsolja eller flytande matfetter gjorda på rapsolja och nyttiga smörgåsfetter.

Lyckas med din grönsaksodling

15 maj 2020

Att äta mycket grönt är nyttigt. Ännu bättre är det att äta sådant du har odlat själv, för då vet du var de kommer från, att de är fria från gifter, samt att du uppskattar smaken mer, då du lagt ner jobb och kärlek på dem.

Förr odlade man uteslutande i landet eller i växthuset. Idag går det att odla i vad som helst, lite hur som helst. Det går att använda  hinkar, planteringslådor och krukor. Man kan odla på balkongen, på kolonilotten, på bostadsområdets gemensamma ytor, i sin trädgård, ja det man har helt enkelt. 

Populära grönsaker som finns som planta

Sallat
Plantera i större kruka och skörda efter 2-3 veckor, sedan kan du fortsätta att skörda hela säsongen.
Tomat
Finns en mängd sorter att välja på, som busk, vanlig eller körsbärs. Tomater vill ha mycket vatten, ljus och näring.
Gurka
Många gurksorter mär bäst i växthus men det finns även sorter för utomhusodling i skyddat läge.
Squash
Är lättodlad och ger rik skörd.
Chili
Finns i många sorter med båda röda och gula frukter.
Potatis
Förgro alltid dina potatisar innan du plantera i hinkar eller direkt i landet.

Små tips för grönsaksodlingen

  • Det är inte fel att odla på höjden. Du kan låta bönor och ärtor klättra på en spaljé i bakkant för att skärma av och skapa rumskänsla, plantera mangold med sina färgglada själkar i framkant.
  • Se till att täcka jorden med fiberduk för den ska blir varm tidigare på våren. Då kan du så tidigare. Fiberduken skyddar även mot fåglar på jakt efter frön.
  • Grönsaker behöver inte bara odlas för att ätas, många är även vackra som dekoration tillsammans med sommarblommor.
  • Odla praktiskt i en pallkrage.